Kameratilsyn er en komplisert teknologi og som med all teknologi kan det oppstå problemer. Denne artikkelen vil gå gjennom verktøy for å finne feil, ta deg gjennom de mest vanlige feilene, samt forklare hvordan du kan løse de.
1. Når kamera ikke fungerer
2. Falske alarmer (Hendelsesbasert tilsyn)
3. Ustabile hendelsesbaserte varsler
Når kamera ikke fungerer
Til å begynne med skal vi gå gjennom hvilke verktøy som kan brukes til å diagnostisere feilen. Det er en rekke forskjellige årsaker til at man kan få problemer med kamera, så det er viktig med forståelse for hva de ulike verktøyene forteller oss.
Heartbeat i Tellucare
Når kamera konfigureres installeres det en app på kamera som heter Heartbeat. Denne appen kommuniserer med Tellucare sin backend og signaliserer om det er mulig å sende varsler fra kamera. Dersom den er grønn betyr det at alt er OK, er den rød betyr det at den har mistet kontakt med kamera. Står det "Ikke sett" betyr det at vi aldri har fått kontakt med kamera og den har derfor ingen status å vise til.
Slik ser de ulike statusene ut:
Tekniske varsler
Når det er problemer med et kamera, f.eks dersom det mister strøm eller tilgang til internett, vil det sendes et teknisk varsel til Tellucare. Et åpent teknisk varsel indikerer at noe må gjøres for å fikse problemet. Dersom kamera får tilbake strøm og internett vil det tekniske varselet lukke seg automatisk, da det ikke lenger er et problem.
Brannmuråpning og lokalt nettverk
Dersom man er koblet til kablet infrastruktur er det viktig å sørge for at man har gjort riktig konfigurasjon av branmuråpninger. Dette står beskrevet i detalj i denne artikkelen. Lokale nettverk kan være ganske komplekse, og det er i mange situasjoner her man vil kunne finne feil dersom man opplever at man ikke får tilgang til kamera.
Router og 4G
Har man koblet kamera til en router med eget SIM trenger man ikke å tenke på brannmuråpninger, men til gjengjeld kan det være egne utfordringer knyttet til mobildekningen. Opplever man problemer med at bilde ikke er tydelig, eller at kamera til tider ikke er tilgjengelig, kan det hende routeren befinner seg en plass som har for dårlig signal. Det er smart å gjennomføre en nettverktest i forkant av installasjon slik at man kan identifisere det beste området å plassere routeren for å få best signal.
Feilsøking
For å finne ut hvor feilen kan ligge er det viktig å se sammenhengen mellom de ulike verktøyene vi har til disposisjon og utelukke de områdene som det ikke er problemer med.
Sjekkliste etter at kamera er satt opp:
Når et nytt kamera er installert kan man følge denne oppskriften for å bekrefte at alt fungerer som det skal
-
Bekreft at Tellu mottar et heartbeat fra kameraet
-
Bekreft at du kan få tilgang til videostreamen (ved å klikke på avspillingsknappen i kameralisten)
-
Bekreft at du kan få tilgang til kamerakonfigurasjonen (ved å klikke på konfigurasjonsknappen i kameralisten)
Hvis alle tre fungerer som forventet, betyr det at brannmuren i kameranettverket er riktig konfigurert.
Dersom du opplever feil
Hvis en eller flere av trinnene ovenfor ikke fungerer som forventet, må du dobbeltsjekke konfigurasjonen.
Hvis trinn 1 mislykkes
Det er mest sannsynlig at Tellu Tellucare Backend ikke kan nås fra kameraet. Her er det veldig sannsynlig at det er en brannmur som stopper kommunikasjonen.
Hvis trinn 2 og 3 mislykkes
Hvis kameraet ikke blir riktig konfigurert eller ikke fungerer etter en factory reset, er det mest sannsynlig et problem med AXIS Camera Management Platform. Dette kan medføre at Morphean Video Management System ikke kan nås. Ved en slik feil kan du kontakte Tellu Support for bistand
Tips!
Det er ingen spesifikk nettverkskonfigurasjon på selve kameraet eller fra Tellu. Hvis testingen ovenfor mislykkes, prøv å koble kameraet til et nettverk som tillater utgående trafikk (for eksempel en 4G-ruter) for å bekrefte at problemet ligger i nettverket og brannmuren. Kameraene er konfigurert til å akseptere DHCP fra hvilket som helst nettverk og bør fungere så lenge de kan nå de listede tjenestene ovenfor.
Falske alarmer
I tilfeller hvor det kommer mange falske alarmer anbefaler vi å ta en titt på artiklene vi har samlet rundt oppsett av hendelsesbasert tilsyn. Det er flere måter å få falske alarmer på, men de fleste er knyttet til feil oppsett av masker eller plassering av kamera.
Ustabile hendelsesbaserte varsler
I situasjoner hvor varslene fungerer uregelmessig anbefaler vi å åpne Object Analytics og flytte maskene på de scenarioene man ikke bruker så mye ut av bildet som mulig. Kamera analyserer masker kontinuerlig selv om det ikke er satt opp varsel på tjenestemottaker, det kan derfor bli tungt for kamera dersom det er satt opp en maske i et scenario som trigges relativt ofte selv om masken ikke er i bruk. Det er ikke mulig å fjerne maskene helt, så vi anbefaler derfor å samle det til en så liten prikk som mulig i toppen av kamera slik at den ikke utløser noen alarm i kamera. Dette burde gjøre varslene mer stabile.