Krav til kameranettverk og brannmurkonfigurasjon

For å bruke kameratilsyn fra Tellucare må Axis-kameraet være koblet til pålitelige nettverk som tillater trafikk til Axis backend, Morphean backend og Tellucare backend. Den følgende artikkelen vil dekke hva som må gjøres.

Krav til kameraets nettverk

Kravene til båndbredde er ikke veldig høye sett i dagens standarder. En båndbredde på 1 Mb/s bør være tilstrekkelig for pålitelig videostreaming.

Imidlertid, ettersom kameraovervåkning er en tjeneste med lav forsinkelse i sanntid, har den sterke krav til nettverksstabilitet: pakketap eller høy pakkeforsinkelse kan påvirke evnen til å streame video fra kameraet til klienten betydelig.

Mens båndbredde kan måles ganske enkelt, er nettverkskvalitet i form av forsinkelse og pakketap mye vanskeligere å pålitelig vurdere og kan variere betydelig over tid. Hvis det oppstår gjentatte problemer med et bestemt kamera eller installasjon (vanskeligheter med å starte videostreaming, høy forsinkelse i videostreamen, osv.), er nettverkskvaliteten i de fleste tilfeller årsaken. Ruteren eller installasjonen bør flyttes til en annen plassering eller et alternativt nettverk bør brukes.

Krav til brannmur for kameranettverk

Kameraet må tillates utgående trafikk til:

  • AXIS Camera Management Platform brukes til å registrere kameraet, oppdatere firmware og utføre visse fjernstyringsoperasjoner.
  • Morphean Video Management System for kamerakonfigurasjon og videostreaming.
  • Tellu Tellucare Backend for overvåking av kameraet, samt håndtering av hendelser og alarmer som genereres.

Det er ikke nødvendig å åpne for innkommende trafikk.

Axis Camera Management Platform

From To Service Port Action
Camera dispatcher.sts.axis.com HTTP 80 Allow
Camera dispatchse1-st.axis.com HTTP 80 Allow
Camera dispatchse2-st.axis.com HTTP 80 Allow
Camera dispatchsus1-st.axis.com HTTP 80 Allow
Camera dispatchjp1-st.axis.com HTTP 80 Allow
Camera dispatcher.sts.axis.com HTTP 443 Allow
Camera dispatchse1-st.axis.com HTTP 443 Allow
Camera dispatchse2-st.axis.com HTTP 443 Allow
Camera dispatchsus1-st.axis.com HTTP 443 Allow
Camera dispatchjp1-st.axis.com HTTP 443 Allow

Morphean Video Management System

From

To

Service 

Port 

Action

Camera

13.39.113.80 - 13.39.113.88

HTTPS

443

Allow

Camera

13.39.113.80 - 13.39.113.88

TCP

8080-8180

Allow

Camera

3.76.129.169 - 3.76.129.171

HTTPS

443

Allow

Camera

3.76.129.169 - 3.76.129.171 

RTMPS

1936

Allow

Camera

3.76.129.169 - 3.76.129.171 

TCP

8080

Allow

Tellu TelluCare Backend

To From Service Port Action
Camera *.tellucloud.com HTTPS 443 Allow
Camera *.tellucare.no HTTPS 443 Allow

Etter konfigurasjonen bør følgende trinn utføres:

  1. Bekreft at Tellu mottar et heartbeat fra kameraet (sist sett-feltet i kameralisten)

  2. Bekreft at du kan få tilgang til videostreamen (ved å klikke på avspillingsknappen i kameralisten)

  3. Bekreft at du kan få tilgang til kamerakonfigurasjonen (ved å klikke på konfigurasjonsknappen i kameralisten)

Skjermbilde 2024-01-29 kl. 12.28.39 

Hvis alle tre fungerer som forventet, betyr det at brannmuren i kameranettverket er riktig konfigurert.

Problemløsing

Hvis en eller flere av trinnene ovenfor ikke fungerer som forventet, må du dobbeltsjekke konfigurasjonen.

Hvis trinn 1 mislykkes

Det er mest sannsynlig at Tellu Tellucare Backend ikke kan nås fra kameraet.

Hvis trinn 2 og 3 mislykkes

Hvis kameraet ikke blir riktig konfigurert eller ikke fungerer etter en factory reset, er det mest sannsynlig et problem med AXIS Camera Management Platform. Dette kan medføre at Morphean Video Management System ikke kan nås.

Det er ingen spesifikk nettverkskonfigurasjon på kameraet selv eller brannmur på Tellu-siden. Hvis testingen ovenfor mislykkes, prøv å koble kameraet til et nettverk som tillater utgående trafikk (for eksempel en 4G-ruter) for å bekrefte at problemet ligger i nettverket og brannmuren. Kameraene er konfigurert til å akseptere DHCP fra hvilket som helst nettverk og bør fungere så lenge de kan nå de listede tjenestene ovenfor.