Alarmruting er en grunnleggende funksjon i en responsløsning, og Tellus plattform tilbyr kraftfulle og fleksible mekanismer for dette. Administrasjon og oppsett for ruting av alarmer skjer i Tellus løsning gjennom ulike prinsipper.
VIKTIG!
Denne artikkelen omhandler ruting av alarmer mellom TelluCare og SkyResponse og gjelder derfor ikke for kunder som bruker UMO som responsplattform.
Styring av alarmer til grupper av tjenesteutøvere, herunder tidsstyring av alarmer (tid på døgn, hverdag/helg osv.)
Gitt digital alarmhåndtering (med bruk av Responder app), administreres tidsstyring av alarmer fullt ut gjennom oppsett av organisasjonen (hierarkiet) og de ansatte som er satt opp med rolle/rettigheter som Tjenesteutøver i den enkelte Gruppe. Noen ansatte (tjenesteutøvere) vil være organisert i gruppen «Nattvakt» som typisk vil håndtere alarmer fra tjenestemottagere i flere grupper/soner i hjemmetjenesten, mens andre vil være organisert i kun en gruppe (eks. «Sone Øst»). Ved utlysning av alarm fra en tjenestemottager i en gitt gruppe, vil denne formidles til Tjenesteutøvere som er pålogget den eller de aktuelle gruppene som denne pasienten (eks. «Nattvakt» eller «Sone Øst»).
Styring av alarmer til grupper av tjenesteutøvere kan enten skje direkte (uten at bemannet responssenter er involvert som 1ste linje for alarmavklaring) eller alarmer som blir utlyst fra bemannet responssenter.
Det er Kundens Virksomhetsadministrator som setter opp organisasjonen og altså den som administrerer tidsstyrt ruting. Virksomhetsadministrator tilegner videre Tjenesteansvarlige og Tjenesteutøvere rolle/rettigheter i de aktuelle sonene (dette kan også gjøres med bruk av Active Directory Sync, for automatisk å provisjonere ansattes tilganger, noe som kan tilbys som opsjon).
Automatisk eskalering av alarmer og kritikalitet
I noen tilfeller kan det hende at en alarm ikke blir bekreftet akseptert innen en viss (forhåndsdefinert) tid. I slike tilfeller eskalerer systemet automatisk alarmen til neste nivå av respondere. For eksempel, dersom det ikke reageres på en kritisk alarm innen fem minutter (direkterutet eller videresendt fra bemannet responssenter), vil systemet kunne eskalere alarmen til bemannet responssenter som da ringer Ressurs (typisk vakttelefon) i den den aktuelle gruppen. Denne funksjonen krever ikke eksplisitt administrasjon, men følger av oppsettet Virksomhetsadministrator har gjort i punkt 1 over. Timere for eskalering av alarmer med ulik kritikalitet avtales med Oppdragsgiver, og settes opp av Tellu.
Ruting basert på alarm-typer
En alarm knyttet til en type utstyr sendes direkte til personell for oppfølging (eks. direkte til hjemmetjenesten). Dette kan være i tilfelle hvor øvrige utstyrstyper rutes til bemannet responssenter. Oppsettet kan settes per gruppe eller på en enkeltbruker. Ønsket oppsett spesifiseres av ansvarlig medarbeider hos Oppdragsgiver med bistand fra Tellu, konfigurering gjennomføres av Tellu.
Ruting basert på helsearbeiders kompetanse
Systemet støtter ruting til ressurser med spesiell kompetanse (eksempelvis språk) i responssenteret (merk at denne funksjonen ikke er igangsatt på responssenteret). En enkelt tjenestemottager kan settes opp slik at alarmene rutes til en dedikert gruppe medarbeidere i responssenteret. Ønsket oppsett spesifiseres av ansvarlig medarbeider hos Oppdragsgiver med bistand fra Tellu, konfigurering gjennomføres av Tellu.
Ruting for enkelte tjenestemottagere til dedikerte ressurser
Hendelser for en enkelt tjenestemottager kan rutes til dedikerte ressurser, f.eks. til ressurser med spesifikk kompetanse i hjemmetjenesten eller til en frivillig/pårørende. Dette kan være relevant for brukere med spesielle behov, eller behov for personlig oppfølging.
Det er Tjenesteansvarlig med rettighet i den aktuelle gruppen som tjenestemottager tilhører, som setter opp dette ved å tilordne en (eller flere) «Private ressurser» knyttet til tjenestemottager.