Dette er en hurtigguide for å komme i gang med TelluCare tilsyn som tar deg gjennom de mest viktige områdene du må kjenne til. Mer detaljert beskrivelse finnes i brukermanualene til de enkelte rollene.
1. Forhåndsinstallert
2. Organisasjonstreet
3. Dine ansatte
4. Kameraer og trygghetsalarmer
5. Tjenestemottakere
6. Alarm konfigurasjon
7. Andre muligheter
1. Forhåndsinstallert
Velkommen som kunde hos Tellu, og som bruker av TelluCare Tilsyn. Vi har gjort klart noe for dere allerede, men noen ting må dere gjøre selv. Det skyldes rett og slett at vi ikke vet hvem som jobber hos dere, og hvem deres tjenestemottakere er.
La oss komme i gang!
Ved oppstart
Vi har opprettet en adminbruker til dere. Denne benyttes for å komme i gang. Dere kan opprette flere adminbrukere eller brukere med de andre rollene ved behov.
I tillegg har vi lagt kameraer og trygghetsalarmer inn, men disse er ikke koblet til korrekt tjenestested eller tjenestemottakere.
Sammen med denne guiden er det et tilstrekkelig utgangspunkt for å komme i gang, men dere kan selvsagt alltid ta kontakt dersom det er noe som er uklart, eller dere har spørsmål.
Trygghetsalarm |
Kamera |
2. Organisasjonstreet
Du trenger
- En administrator bruker (du fikk dette av Tellu ved oppstart)
- URL for å logge inn
- En oversikt over hvordan organisasjonen ser ut
Øverste nivå er kommunen eller selskapet. På neste nivå er det vanlig å ha tjenestested eller avdeling. Deretter enhet i ett eller flere nivåer. Se eksempel under.
På nivåer der tjenestemottakere (pasienter) er plassert skal det også opprettes tjenestemottakergruppe og utstyrsgruppe (sistnevnte må gjøres av Tellu). Det er viktig at tjenestemottakere og utstyr er plassert på samme nivå. I tillegg må det legges til rollen «tjenesteutøver» på dette nivået. Da kan du tilordne tilganger på enheten.
OBS!
Hvis du har flere tjenestemottakergrupper under samme enhet vil de ansatte få tilgang til begge gruppene. Dersom du ikke ønsker dette må du skille gruppene med enheter.
Steg for steg
- Opprett tjenestesteder/avdelinger som egne soner under kommunen.
- Velg kommunenivået og trykk «opprett»
- Skriv inn navn på enheten. (tilsvarer «test sted» i eksemplet).
- Velg den nye enheten og opprett eventuelle nye enheter under denne.
- Velg enhet der tjenestemottakere skal plasseres.
- Velg fanen «tjenestemottakergruppe».
- Trykk «opprett».
- Skriv inn navn på gruppen.
- Velg fanen «Roller» og legg til «tjenesteoperatør».
3. Dine ansatte
Du trenger
- En administrator bruker (du fikk dette av Tellu ved oppstart)
- URL for å logge inn
- En liste over ansatte med personnummer (hvis innlogging med ID-porten), epost og telefonnummer, samt hvilken enhet de jobber ved.
Brukernavnet skal være personnummer ved bruk av ID-porten, eller epostadresse ved bruk av single sign-on fra kommunens brukerkatalog (Azure AD).
Denne veiledningen dekker ikke innlogging med brukernavn/passord, to-faktor autentisering eller IP-begrensning. Dersom noe av dette er aktuelt hos dere, vennligst ta kontakt med vår supportavdeling.
Steg for steg
- Opprett brukere og knytt de til korrekt enhet.
- Med rollen «virksomhetsadministrator», velg funksjonen «Systembrukere».
- Velg «Legg til systembruker».
- Fyll inn brukernavn (kan ikke endres), navn, telefonnummer og epostadresse (selv om det er samme som brukernavn).
- Velg riktig rolle i riktig enhet. Tjenesteansvarlig er ansvarlig for en tjeneste på et sted (f.eks. gruppeleder) og har noe utvidede rettigheter. Tjenesteutøver er den som utfører tilsyn.
- Du skal normalt ikke endre «pålogging», men verifiser at det er riktig i forhold til hva dere har avtalt med Tellu.
- Trykk «Opprett».
4. Kamera og trygghetsalarmer
Du trenger
- En administrator bruker (du fikk dette av Tellu ved oppstart)
- URL for å logge inn
- En liste over hvilke enheter de ulike kamera og trygghetsalarmer hører til.
Av personvernhensyn er et kamera kun løst knyttet til en tjenestemottaker, men først og fremst knyttet til tjenestestedet. Dette gir dere i tillegg en mulighet til å enkelt flytte utstyr mellom tjenestemottakere på samme tjenestested, og relativt enkelt mellom tjenestesteder.
Vanligvis er alt utstyr lagt til av Tellu, men vi vet ikke hvor de enkelte kameraene hører til. Guiden viser hvordan du flytter til korrekt tjenestested. Senere viser vi hvordan du knytter til tjenestemottaker.
Guiden viser hva du skal gjøre for kamera, men det er samme steg for «gateways» (trygghetsalarmer).
Steg for steg
- Flytt kamera til riktig utstyrsgruppe.
- Med rollen «administrator», velg funksjonen «Kameraer».
- Velg et kamera fra listen og trykk på den grønne pilen helt til høyre.
- Trykk «Rediger».
- Åpne nedtrekksmenyen ved «Utstyrsgruppe» og velg riktig gruppe.
- Trykk «lagre»
- Gjenta til alle kameraer er plassert i riktig gruppe.
5. Tjenestemottakere
Du trenger
- En tjenesteansvarlig bruker (dere opprettet denne selv)
- URL for å logge inn
- En liste over dine tjenestemottakere med fødselsnummer og navn.
Tjenestemottakere (eller pasienter i noen tilfeller) er de menneskene der det er fattet vedtak om tilsyn og som skal legges inn i løsningen for at man skal kunne benytte digitalt tilsyn.
Opplysninger som registreres her kan være sensitive, og derfor er tilgangen lagt på en pasientnær rolle slik som tjenesteansvarlig. I utgangspunktet registreres korrekte opplysninger, men enkelte tjenestesteder velger å delvis anonymisere informasjonen. Det viktigste er at dere selv vet hvem som er hvem.
OBS!
Hvis dere har kobling til journalsystem via VKP må fødselsnummeret være korrekt.
Steg for steg
Opprett tjenestemottakere og koble disse til riktig tjenestemottakergruppe.
- Med rollen «tjenesteansvarlig», velg funksjonen «Tjenestemottakere».
- Velg «registrer ny tjenestemottaker».
- Legg inn relevante og nødvendige opplysninger.
- Velg riktig tjenestemottakergruppe.
- Trykk «Opprett».
Koble kamera og/eller trygghetsalarm til tjenestemottakeren.
- Velg fanen «Utstyr»
- Velg «Legg til gateway» eller «Legg til kamera».
- Velg fra listen det kameraet/gateway som skal brukes på denne tjenestemottakeren, og velg «Ferdig».
- Eventuelt juster tilgjengelighet (tilsynstid).
6. Alarmkonfigurasjon
Du trenger
- En tjenesteansvarlig bruker (dere opprettet denne selv)
- URL for å logge inn
- En oversikt over hvilke tilsyn som skal utføres på dine tjenestemottakere
TelluCare Tilsyn er en løsning som benyttes for å utføre digitale tilsyn med tjenestemottakere. Løsningen støtter planlagt tilsyn, hendelsesbasert tilsyn og kontinuerlig tilsyn.
Denne guiden viser hvordan man setter opp planlagt tilsyn. De øvrige krever litt mer konfigurasjon og derfor anbefales det at man gjør dette sammen med våre eksperter, i alle fall den første gangen.
Steg for steg
Tilordne planlagt tilsyn på tjenestemottaker.
- Med rollen «tjenesteansvarlig», velg funksjonen «Tjenestemottakere».
- Åpne en tjenestemottaker ved å klikke på korresponderende hjertesymbol på høyre side.
- Velg «Legg til tilsyn» under overskriften «Planlagt tilsyn».
- Velg «planlagt tilsyn» og trykk «Neste».
- Velg prioritet (grønn varsles ikke i appen)
- Velg hvilke dager det skal utføres tilsyn.
OBS! Etter midnatt er det ny dag.
Legg til aktuelle tidspunkter for tilsyn. - Trykk «Legg til».
Tips!
Du kan legge til flere rader med ulike tilsyn for skille mellom hverdag og helg, eller før og etter midnatt. Eller andre variasjoner.
7. Andre muligheter
TelluCare Tilsyn er en del av et komplett økosystem for velferdsteknologi, og inneholder mange muligheter, f.eks. hendelsesbasert tilsyn, kontinuerlig tilsyn med mer. De fleste er beskrevet i brukermanualen, men ta gjerne kontakt med oss for å få tips til mer du kan gjøre.
I tillegg finnes det andre tjenester for hjemmeoppfølging, pårørendeinvolvering, responssenter og institusjoner. Ta kontakt for mer informasjon.