Utlogging i TelluCare har både begrensninger og muligheter, men hva betyr det for deg?
For å forstå inn- og utlogging i TelluCare er det nødvendig å se på noen av de tekniske forutsetningene.
Autentisering
Selve autentiseringsmekanismen skjer i et system som heter Keycloak. Dette systemet holder orden på hvem som har lov å logge inn, og hvilken metode de benytter seg av.
En keycloak innlogging er gyldig i maksimalt 10 timer. Dette tallet er satt for å ta hensyn til nattevakter som ofte er litt lenger enn vanlig arbeidstid.
Rolle/vakt
Når en bruker benytter TelluCare Tilsyn til å følge opp alarmer og tilsyn vil de ha en pågående "vakt" i rollen Tjenesteutøver.
En vakt er gyldig til man aktivt logger ut av rollen tjenesteutøver.
Alarmer
Systemet er designet slik at ingen alarmer skal gå tapt. Derfor vil man i noen tilfeller oppleve at man får varsler (notifications) selv om man ikke er logget inn.
Utlogging
Utlogging er knyttet til hvilken rolle man har aktiv, og noen tilhørende konsekvenser.
Rolle | Keycloak | Vakt | Rollen |
Tjenesteutøver | Avsluttes | Avsluttes. Alarmer opphører. |
Videreføres ved neste innlogging |
Tjenesteansvarlig | Avsluttes | Består, hvis den finnes. Alarmer kan fortsette. |
Videreføres ved neste innlogging |
Administrator | Avsluttes | Består, hvis den finnes. Alarmer kan fortsette. |
Videreføres ved neste innlogging |
Aktive økter
Et par ord om aktive økter, som er en funksjon for tjenesteansvarlig og administrator. Aktive økter viser hvem som har vært logget inn som tjenesteutøver (en "vakt") uten å ha logget ut fra denne. En vakt har ingen tidsbegrensning, og derfor kan man ha en aktiv vakt svært lenge.
Den eneste måten å avslutte en aktiv vakt er å logge ut fra rollen Tjenesteutøver.
Hvis man har en aktiv vakt kan man også motta varsler for nye alarmer.