Gå til innhold
Norsk – Norge
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Brukermanual: TelluCare Go

TelluCare Go er en app for helsepersonell i helse- og omsorgstjenesten. Denne brukermanualen gir deg oversikt og veiledning i hvordan du bruker appen i praksis.

 

Innholdsfortegnelse

 

  1. Hva er TelluCare Go?

  2. Installasjon og oppsett

  3. Innlogging og vaktinnstillinger

  4. Alarmhåndtering

  5. Kameratilsyn

  6. Avsluttede alarmer

  7. Avslutte vakten
  8. Automatisk eskalering

  9. Support og dokumentasjon

 


1. Hva er TelluCare Go?

TelluCare Go brukes til å motta og håndtere alarmer fra ulik velferdsteknologi. Appen kan fungere som:

Førstelinje-mottak (alarmer direkte til TelluCare Go): Lokalt personell mottar og håndterer alarmer med eventuell eskalering til responssenter (ikke for kommuner uten responssenter som back-up).

Andrelinje-mottak (alarmer videresendes fra responssenter): Responssenteret mottar alarmene først og videresender kun alarmer som krever oppfølging til lokalt personell i hjemmetjenesten og omsorgsbolig.



2. Installasjon og oppsett

Systemkrav:

  • Operativsystem: Android 7.0 eller nyere

  • Internett: Stabil tilkobling via Wi-Fi eller mobildata

  • Nettleser: Chrome eller Edge (for pålogging og enkelte funksjoner)

  • Tillatelser:

    • Varsler – for å motta alarmer i sanntid

    • Mikrofon – ved behov for tale- eller lydfunksjoner

Merk: Alle nødvendige tillatelser må være aktivert for at appen skal fungere som forventet.

Bruk av iOS-enheter

TelluCare Go støtter også iPhone og iPad. For å ta i bruk løsningen på iOS, ber vi om at det avtales med vårt salgsteam – slik sikrer vi at løsningen tilpasses behov og tekniske forutsetninger.

Trinn-for-trinn installasjon (Android)

  1. Åpne Google Play .

  2. Last ned og installer appen.

  3. Åpne appen og skriv inn navnet på kommunen eller organisasjonen du jobber for.

  4. Logg inn med din bruker – følg veiledningen for autentisering (f.eks. Bank ID, SMS, brukernavn og passord eller Entra ID).

  5. Følg oppsettsveiviseren og gi nødvendige tillatelser:

    • Varsler

    • Plassering

    • Telefon

    • Kamera og mikrofon (hvis aktuelt)

Tips

    • Slå av strømsparing for appen i telefonens innstillinger for å sikre at varsler alltid kommer frem.

    • På Android 13 og nyere: Sørg for at push-varsler er aktivert manuelt (krever eksplisitt tillatelse).

    • Telefonnummer hentes automatisk, men kan redigeres i profilmenyen ved behov.

For mer utfyllende informasjon om installasjon og oppsett, klikk her 

3. Innlogging og vaktinnstillinger

Innlogging:

Når du åpner TelluCare Go-appen må du logge inn med din bruker. Her velger du den innlogginsmetoden organisasjonen din har valgt.

Autentiseringsmetoder:

  • Entra ID (Azure Active Directory)

  • ID-porten (BankID)

  • Brukernavn og passord (med eller uten 2-faktor autentisering) 

Vaktinnstillinger:

  • Hvis du kun har tilgang til en gruppe blir du atuomatisk logget inn i riktig gruppe når du logger på.

  • Hvis du har rolle i flere grupper må du velge riktig rolle og gruppe når du har logget inn.

  • Hvis du følger opp flere grupper i en vaktgruppe må du velge alle eller en av de når du logger inn.

Profilmenyen (øverst til høyre) gir deg tilgang til:

  • Roller: Brukes bare hvis du har flere roller og skal skifte rolle

  • Registrering av ID: Hvis du/administrator har registrert feil ID (for eksempel fødselsnummer) kan det endres her

  • Vaktinnstillinger: Hvis du skal gjøre endringer på vhilke grupper du følger opp

  • Brukermanualer: Hvis det er noe du lurer på

  • Personverninnstillinger

  • Mobilinnstillinger: Her kan du sjekke innstillingene for TelluCare Go og 

  • Språkvalg: Appen støtter norsk, svensk, engelsk, fransk og italiensk.

  • Logg ut: Det er viktig å logge ut ved endt vakt. Du kan også logge ut fra egen knapp i toppmenyen.

 

4. Alarmhåndtering

Varsling av nye alarmer

  • Push-varsler vises på mobilskjermen og i varslingssenteret.

  • Lydvarsler varierer etter alvorlighetsgrad (kun på android):

    • Rød: Alvorlig

    • Gul: Haster

    • Grønn: Vanlig

  • Ved videresending av alarmer fra responssenter er det operatørene som setter kritikalitet på alarmen.

  • Ved alarmer direkte til lokalt personell er det alarmtypen som bestemmer kritikalitet. Her vil de fleste alarmer være gule.

Alarmlisten

  • Gir en strukturert og prioritert oversikt over alle innkommende alarmer.

  • Hver alarm vises som et alarmkort.

  • Flere hendelser fra samme bruker samles på ett alarmkort så lenge den første hendelsen ikke er avsluttet.

Sortering og prioritering av alarmer

  • Rød (Alvorlig): Alltid øverst, uavhengig av tidspunkt.

  • Gul (Haster): Prioritert under røde alarmer.

  • Grønn (Vanlig): Lavest prioritet.

  • Nyeste alarmer vises øverst.

  • Alarmer plukkes nedenfra (de som har ligget lengst), bortsett fra røde alarmer, som alltid ligger øverst.

Statusmarkering av alarmer

  • Ubehandlet: Ikke akseptert/fristilt.

  • Akseptert: Tjenesteutøver har tatt oppdraget. Prioritetsfargen lysere.

  • Startet: Personell har startet hjelpen og er fremme hos bruker

  • Avsluttet: Loggført og avsluttet. Den som loggfører, blir stående som ansvarlig

Ekstra statusmarkeringer for alarmer direkte til TelluCare Go med eskalering til responssenter

  • Eskalert RS: Alarm eskalert til responssenter, lokalt personell kan fortsatt se alarmen.

  • RS-retur: Eskalert alarm håndtert av responssenter med behov for oppfølging lokalt.

  • Ikke gjennomført: Eskalert alarm avsluttet av responssenteret uten behov for oppfølging lokalt.

Tjenesteutøvere kan alltid se hvem som har akseptert en alarm.

Håndtering av alarmer som andrelinje (videresendt fra responssenter)

Kamera-alarmer

  1. Trykk 'Ta oppdrag' for å akseptere alarmen.

  2. Status endres til 'Akseptert'.

  3. Hvis du ikke kan følge opp, velg 'Fristill oppdraget'. Status går tilbake til 'Ubehandlet'.

  4. Se informasjon fra responssenteret.

  5. Ved behov, bruk kamera for ny avklaring.

  6. Eventuelt: Kontakt bruker via privat telefon.

  7. Start oppdrag ved ankomst – registrerer ankomsttidspunkt.

Planlagt kameratilsyn

  • Responssenteret gjennomfører tilsynet.

  • Hvis oppfølging kreves, sendes alarmen videre.

  • Samme arbeidsflyt som for kameraalarmer.

Trygghetsalarmer og sensoralamer

  1. Trykk 'Ta oppdrag' for å akseptere alarmen.

  2. Status endres til 'Akseptert'.

  3. Hvis du ikke kan følge opp, velg 'Fristill oppdraget'.

  4. (Åpne kart og sjekk posisjon hvis alarmen er fra en mobil trygghetsalarm (Novo Go/Safemate))

  5. Start oppdrag ved ankomst – registrerer ankomsttidspunkt.

  6. Eventuelt: Kontakt bruker via privat telefon.

Fullføre oppdrag (loggfør og avslutt)

  • Velg riktig årsak for journalføring.

  • Skriv eventuelle tillegg i fritekstfeltet.

  • Trykk "Loggfør og avslutt" - Alarmen flyttes til avsluttede alarmer.

  • Over listen kan du se om journalføring er aktivert

Flere alarmer fra samme bruker

  • Nye alarmer fra samme bruker vises som en ny hendelse på den pågående alarmen.

  • Alle hendelser og tidspunkter er synlige.

Håndtering av alarmer - førstelinje (direkte i TelluCare Go)

Trygghetsalarmer og sensoralamer

  1. Trykk 'Ta oppdrag' for å akseptere alarmen.

  2. Status endres til 'Akseptert'.

  3. Hvis du ikke kan følge opp, velg 'Fristill oppdraget'.

  4. Samtale med enheten settes opp og du kan velge ‘Besvar samtale’ eller ‘Avslå samtale’

  5. Samtalen kommer inn som en vanlig telefonsamtale og du legger på når hendelsen er avklart.

  6. Start oppdrag ved ankomst.

  7. Automatisk logging registrerer ankomsttidspunkt.

  8. Eventuelt: Kontakt bruker via privat telefon.

Kamera-alarmer

  1. Trykk 'Ta oppdrag' for å akseptere alarmen.

  2. Status endres til 'Akseptert'.

  3. Hvis du ikke kan følge opp, velg 'Fristill oppdraget'.

  4. Se viktig informasjon om bruker.

  5. Ved behov, avklar hendelsen med kamera.

  6. Trykk 'Start oppdrag' ved ankomst.

  7. Eventuelt: Kontakt bruker via privat telefon.

Planlagt kameratilsyn

  • Alarm aktiveres ved planlagt tidspunkt.

  • Samme arbeidsflyt som kameraalarmer.

Fullføre oppdrag

  • Velg riktig årsak for journalføring.

  • Skriv eventuelle tillegg i fritekstfeltet.

  • Trykk "Loggfør og avslutt" - Alarmen flyttes til avsluttede alarmer.

Flere alarmer fra samme bruker

  • Nye alarmer fra samme bruker vises som en ny hendelse på den pågående alarmen.

  • Alle hendelser og tidspunkter er synlige.



Varsling ved bortfall av nettverk

Når TelluCare Go mister nettverkstilkoblingen, mottar du et umiddelbart varsel.
Varslingen vises på skjermen og kan inneholde lyd, visuelt signal eller vibrasjon – avhengig av telefonens innstillinger. Dette sikrer at du blir gjort oppmerksom på tilkoblingsproblemer, selv om telefonen er i lydløs modus.

5. Kameratilsyn

Hva er kameratilsyn? Kameratilsyn gjør det mulig å følge opp brukere via kamera uten fysisk tilstedeværelse. Dette gir trygghet, effektivitet og mulighet for diskret oppfølging, særlig om natten.

Krav:

  • TelluCare-kamera må være installert hos bruker.

  • Tilsyn må være aktivert i systemet.

  • Tjenesteutøveren må ha nødvendig tilgang i appen.

Typer kameratilsyn:

  • Planlagt tilsyn: Tilsyn gjennomføres på forhåndsbestemt tidspunkt.

  • Akutt kameraalarm: Kamera aktiveres etter hendelse (f.eks. fra sensoralarm).

Slik utfører du digitalt tilsyn:

  1. Åpne aktuell alarm eller planlagt oppgave.

  2. Trykk Start kameratilsyn.

  3. Vurder situasjonen – kamera kan gi bilde og lyd.

  4. Marker tilsynet som gjennomført og legg til notat.

  5. Trykk Loggfør og avslutt.

Personvern og sikkerhet:

  • Tilsyn skal følge gjeldende retningslinjer.

  • Kamera har kun visning – ingen opptak.

  • Kameraet viser statuslys når aktivt.

Tips:

  • Bruk kamera i samråd med tekniskansvarlig.

  • Varsle bruker før tilsyn når mulig.

6. Avsluttede alarmer

Slik åpner du avsluttede alarmer:

  1. Gå til Alarmlisten.

  2. Trykk på seksjonen Avsluttede alarmer.

  3. Velg mellom visning av Dine (1) eller Alle (X) alarmer. 

Bruksområder:

  • Få oversikt over tidligere utførte oppdrag

  • Forberede vaktskifte eller overlevering

  • Gå gjennom tiltak, tidsbruk og ansvar

Tips:

  • Se oppdrag gir deg tilgang til hele loggen for alarmen, inkludert fritekstnotater og vurderinger.

  • Filtreringsvalg gjør det enkelt å skille mellom egne og kollegers fullførte alarmer.

7. Avslutte vakten


Når du er ferdig på vakt, er det viktig å avslutte vakten og logge ut av TelluCare Go-appen. Gå til toppmenyen og trykk på logg ut-ikonet. Da får du valg om å avslutte vakten og logge ut.

Når du avslutter vakten, slutter du å motta varsler om alarmer på telefonen. Hvis du fortsatt ønsker å være innlogget, for eksempel for å følge opp kontinuerlig tilsyn på en annen enhet, kan du velge å bare avslutte vakten, men forbli innlogget.

8. Automatisk eskalering


Hvis ingen på vakt håndterer en alarm innen en viss tid (les nedenfor), sendes en backup-alarm automatisk til responssenteret. Responssenteret kontakter deretter vakttelefonen. Alarmen må håndteres av en tjenesteutøver.

Tidsgrense for eskalering avhenger av alarmens kritikalitet:

  • Røde alarmer: Eskaleres etter 5 minutter

  • Gule og grønne alarmer: Eskaleres etter 15 minutter

Denne funksjonaliteten sikrer at alle alarmer følges opp – også når lokalt personell er opptatt eller midlertidig utilgjengelig.

Responssenterets oppfølging kan innebære:

  • Telefonsamtale med bruker

  • Digitalt tilsyn via kamera

  • Varsling til lokalt helsepersonell

SMS-eskalering:

  • Det kan også settes opp SMS-varsling til et forhåndsdefinert nummer.

  • SMS sendes hvis ingen har akseptert alarmen innen angitt tid.

  • Oppsett håndteres av kommunens tekniske administrator.

Fordeler:

  • Økt trygghet for brukerne

  • Kontinuerlig oppfølging

  • Mindre risiko for at alarmer overses

Tips:

  • Eskaleringstid og varslingskjede kan tilpasses lokalt.

  • Kontakt teknisk ansvarlig eller Tellu-support ved behov.

8. Support og dokumentasjon

Ved behov for hjelp, mer informasjon eller opplæring, finnes det flere tilgjengelige ressurser knyttet til TelluCare Go.

Introkurs i TelluCare Go

Support i appen:

  • Gå til profilmenyen (øverst til høyre)

  • Trykk på Support

  • Der finner du:

    • Brukermanualer

    • Kontaktinformasjon til Tellu Support

Ekstern support:

Teknisk bistand:

  • Ved problemer med autentisering, tilganger eller varslinger, kontakt din kommunes teknisk ansvarlige eller virksomhetsadministrator.

Tips:

  • Oppdater appen regelmessig for best ytelse og ny funksjonalitet.

  • Sjekk varslings- og strømspareinnstillinger hvis du ikke mottar alarmer.

Takk for at du bruker TelluCare Go!