Denne veiledningen beskriver hvordan du åpner en lås ved bruk av iLOQ S50 appen på en Android telefon.
Før du forsøker å åpne en lås, sørg for at du har:
- Mobildatatilkobling: Dette sørger for at logghendelser overføres til serveren og at du kan oppdatere innstillingene dine
- NFC aktivert: Near Field Communication (NFC) funksjonen kreves for at kommunikasjonen mellom telefonen skjer og at låsen får strøm. Merk! Sørg for at du ikke har mobildeksel med magnet.
- Opplåst skjerm: Du trenger ikke å ha iLOQ S50 appen kjørende på telefonen, men du må ha opplåst skjerm. Appen bruker ikke batteriet på telefonen din når den ligger i bakgrunnen.
- Finn NFC området på telefonen For å åpne låsen må du holde NFC området (antennen) på telefonen din mot låsens leserantenne. Plasseringen av NFC antennen kan variere fra telefon til telefon. Finn lokasjonen enten ved å prøve eller spør om informasjonen fra telefonleverandør. Vanligvis er antenneområdet i midten av telefonen.
|
1. Plasser NFC området på telefonen mot låsens leserantenne.
2. Når telefonen er riktig plassert vil appen åpne og starte kommunikasjonen med låsen.
3. Skjermen vil bli grå mens telefonen kommuniserer med låsen
|
|
4. Hold telefonen mot låsens leserantenne til du får grønn skjerm. Hvis du får rød skjerm betyr det at du ikke adgang til låsen. Årsaken vil vises på skjermen.
5. Når grønn skjerm vises, kan du låse opp ved å vri om på låsens leserantenne.
6. Blir den grå skjermen værende, eller starter å blinke, fjern telefonen fra låsen i minimum 10 sekunder før du forsøker på nytt. |
Varsler
Som standard vil iLOQ S50 appen godt varslinger. Varslinger brukes for å vise brukeren når det er nye nøkler tilgjengelig.
Også mulige meldinger fra låssystemadministrator vil vises som varsler:
Varsler kan aktiviseres manuelt fra menyen på telefonen: Innstillinger – Apper – iLOQ S50 – App innstillinger – Varsler – Tillatt For den beste brukeropplevelsen så anbefaler iLOQ at varsler tillates.
Appen
På forsiden kan brukeren se hvilket låssystem telefonen tilhører. Meldinger sendt fra låssystemadministrator vil også bli synlig her. Innstillingsikonet vises i høyre hjørne på toppen av skjermen. Under innstillinger kan du endre:
- Låsens åpningstid (kun Android) - OBS, bør ikke justeres ned da låsen får veldig kort åpningstid hvis denne justeres.
- Åpningslyd
- Aktivere / Deaktivere vibrasjon.
Refresh knapp brukes for å oppdatere nøkler hvis f.eks. utløpstiden har gått ut.
Andre funksjoner
Meldingsfunksjon: Administrator kan fra iLOQ Manager-systemet sende en melding til telefonen, du vil da motta en push-varsling på dette. I meldingsoversikten kan du kun motta melding, men ikke besvare denne.
Informasjonsikon: Dersom du er usikker på om låsen tilhører systemet, eller er programmert rett, kan du gå inn i informasjonsmodus og scanne låsen. Da vil den lese av hvilket system låsen tilhører, og om den er programmert.
Feilsøking
Telefon reagerer ikke mot låsen | Sjekk om NFC er aktivert på telefonen. Sjekk også om du holder telefonens NFC antenne mot låsen – den kan være på forskjellige steder alt etter modell. |
Må oppdatere nøkkelen i appen hele tiden | Snakk med administrator på låssystemet. Det kan være at utløpsintervallet på telefonen er satt til meget kort tid. Dette kan endres slik at telefonen beholder nøkkelen over lengre tid |
Får rød skjerm |
Du har nok ikke adgang til denne låsen. Snakk med låssystemets administrator for å endre adgangsrettighetene dine.
Gi beskjed til Tellu dersom dette ikke fungerer på telefonen dere tester med. Oppgi hvilken lås i systemet, telefonmodell, app versjon 1.0.X og send gjerne skjermbilde slik det ser ut når den åpnes automatisk ved forsøk på låse opp. |