Tellucare tilsyn bidrar til økt sikkerhet og trygghet for tjenestemottaker, og gjør det mulig for dem å bo hjemme lengre ved hjelp av kameratilsyn.
1. Produktbeskrivelse
2. Trygghetskamera og gateways
3. Sensorer for passiv varsling
4. Gjennomføring av tilsyn i Tellucare og TelluCare Go
5. Varsler og alarmer
6. Personvernmekanismer
7. Teknisk arkitektur
1. Produktbeskrivelse
Tellucare tilsyn er en løsning for å øke tryggheten for de som trenger ekstra oppfølging, slik at de kan bo trygt og lengre hjemme. Med kamerateknologi som varsler om avvik, kan helsepersonell raskt få oversikt og handle proaktivt gjennom fjernkommunikasjon. Dette bidrar til å redusere antall fysiske besøk og lar helsepersonell bruke tiden der den trengs mest.
Produktet er utformet for å passe inn i daglige rutiner og styrke eksisterende omsorgstjenester. Planlagt tilsyn balanserer behovet for personlig frihet og sikkerhet ved hjelp av systematisk kameratilsyn på fastsatte tider. Dette sikrer regelmessig tilsyn og tilfører en følelse av rutine og sikkerhet.
For brukere som verdsetter personvern, tilbyr systemet også en mulighet for anonymisering, slik at man kan ivareta sikkerhet samtidig som personvernet respekteres.
2. Trygghetskamera og gateways
Vi benytter kamera som produseres av Axis Communications til å levere denne tjenesten. Det er primært to ulike kameramodeller vi benytter oss av. Standard modell (M1075-L) passer til de fleste situasjoner, men vi tilbyr også en premium modell (P3265-LV) for mer krevende forhold hvor det er stor sannsynlighet for vandalisme.
For detaljert beskrivelse av kameramodellene vi jobber med gå til denne siden.
Alle våre nåværende sensorer kobles sammen med Neat Novo 4G som hub og gateway. Sensorene kommuniserer med Neat Novo 4G ved hjelp av radiosignaler som videreformidles til Tellucare-plattformen. Slik kan endringer hos tjenestemottaker omdannes til varsler til personalet.
Hendelsesbaserte varsler fra kamera
Hendelsesbasert kameratilsyn bruker videodeteksjon til å overvåke spesifikke hendelser, som når noen går inn eller ut av et rom eller seng. Systemet sender varsler ved slike hendelser, noe som gir en mer responsiv omsorg. For eksempel, om en person går ut av et rom, varsles omsorgspersonell umiddelbart. Dette bidrar til rask assistanse i kritiske situasjoner.
Integrering av hendelsesbasert kameratilsyn med eksisterende trygghetsalarmer og sensorer forbedrer overvåkningen ved å tilpasse seg individuelle behov. Det skaper et tryggere miljø og sørger for diskret, men effektiv, overvåkning. Dette systemet viser hvordan teknologi kan styrke omsorgstjenester ved å beskytte og fremme tjenestemottakeres velferd på en målrettet måte.
Trygghetsalarm
PIRII dørsensor med IR
Dette er en bevegelsessensor som registrerer bevegelser basert på IR (følsomheten sensoren skal ha er en innstilling på sensoren). Sensoren har en tilhørende dørmagnet og en kontrollenhet. Trygghetsalarmen fungerer som en gateway for overføring av varsler fra sensoren.
Sensoren er batteridrevet så det vil ikke være noen strømledning knyttet til sensoren. Fra du skrur den på til sensor er aktiv vil ta 45 sek.
Sengebånd/stolbånd
Som standard er det lagt inn 7 sekunder forsinkelse fra bevegelse på sensor til varsel sendes. Dette er for å unngå falske alarmer når tjenestemottakeren beveger seg i sengen. Dersom det skal varsles dersom tjenestemottaker ikke er tilbake innen en angitt tidsperiode, kan det i stedet varsles etter et gitt antall minutter ute av sengen. Dette kan konfigureres individuelt for den enkelte tjenestemottaker.
4. Gjennomføring av tilsyn i Tellucare og Tellucare Go
Tellucare Tilsyn og Tellucare Go er helsearbeidernes primære arbeidsflate. Tellucare kontinuerlig Tilsyn tilbys i form av en webapplikasjon som kan brukes med en moderne nettleser. Tellucare GO er en app for Android samt iPad med funksjonalitet tilpasset mobilenheter. Tilgang til applikasjonen gis etter autentisering med personlig brukerkonto, enten med brukernavn/passord fra en godkjent/hvitelistet IP-adresse eller med innlogging via ID-porten. Tjenesten støtter også mulighet for SSO og autentisering via Microsoft Azure AD.
Applikasjonen består av forskjellige moduler for følgende funksjonalitet:
- administrasjon av konto og tilgangsstyring
- konfigurering av tilsynstjenesten (herunder tilsynstid og hendelsesbasert tilsyn)
- driftsstatus
- tjenestemottaker
- tjenesteutøver
- varsling og hendelseslogg.
Tilgang til funksjonene er styrt av en rollebasert tilgangsmodell, der det er definert en tjenesteutøverrolle som har tilgang til å utføre tilsyn via applikasjonen samt motta varsler og en administratorrolle som sikrer tilgangsstyring samt definerer tilsynstjenesten for den enkelte tjenestemottaker. Tilgang til de enkelte tjenestemottakers kamera er styrt av en gruppe- og attributtbasert tilgangsmodell.
Ut/inn av seng
Varsling for ut/inn av seng kan oppnås ved bruk av sensor eller kamera, dette gir litt valgmuligheter både når det kommer til funksjonalitet og pris.
Ved bruk av sengebånd knyttet til Legrand Novo trygghetsalarm kan tjenesteutøver få varsel om at tjenestemottaker går ut av seng eller tilbake i seng. Bruk av sensorteknologi gir god informasjon om tjenestemottakers bevegelser uten å invadere privatlivet. Kamera gir tilgang til mer funksjonalitet, men er også mer inngripende enn en sensor.
Ut/inn av rom
Varsling for ut/inn og inn av rom kan også oppnås ved bruk av av sensor eller kamera.
Legrand PIRII dørsensor kan gi varsler om at tjenestemottaker går ut av et rom, men kan settes opp med forsinkelse for å tillate å hente post eller kortere turer til naborom uten å gi unødvendige varsler. Bruk av sensorbasert tilsyn må suppleres med verifikasjon, f.eks. med å besøke eller snakke med tjenestemottaker. Kamera kan også settes opp til å varsle ved bevegelse inn/ut av rom, da vil man samtidig ha muligheten til å se i kamera for verifikasjon.
Planlagt tilsyn
Via applikasjonen og kamera kan en utføre visuelle tilsyn innenfor den definerte tilsynstid. Videostrømmen er tilgjengelig i inntil 60 sekunder før tjenesteutøveren kan velge å klikke på «se mer» eller avsluttet tilsynet. Alle tilsyn logges i tilsynsloggen i applikasjonen.
Kontinuerlig tilsyn
For tjenestemottakere som krever mer kontinuerlig oppfølging (f.eks ved alvorlig epilepsi), tilbyr vi kontinuerlig tilsyn med klart bilde og lyd. For at kontinuerlig tilsyn skal være mulig må kamera konfigureres til dette formålet, det gjøres av Tellu. Når kontinuerlig tilsyn er aktivert vil man få tilgang til å utføre kontinuerlig tilsyn av tjenestemottakeren. Det er mulig å ha opp til 8 kontinuerlige tilsyn på skjermen samtidig.
Mulighet for anonymisering
Det er mulig å anonymisere bildene som vises i kamera dersom det av for eksempel personvernhensyn ikke er ønskelig å vise detaljerte bilder av tjenestemottakeren. Det er også mulig å definere hvilke områder som skal vises anonymisert og hvilke som skal vises i full HD-kvalitet. All maskering skjer i sanntid, lokalt i kamera hvilket betyr at ingen bilder sendes ut i skyen for prosessering.
Begrense tilgjengelighet på kamera
Dersom det av ulike årsaker ikke er ønskelig med tilgang til kamera hele døgnet er dette mulig å konfigurere per tjenestemottaker. Utenfor det angitte tidsrommet vil kameratilsyn ikke være tilgjengelig.
Tidsbegrensning kan settes til fastsatte tidspunkt per ukedag. F.eks mandag → Fredag 00:00 - 08.00
For mer informasjon om funksjonalitet i applikasjonen vises det til brukermanualene for tjenesten.
5. Varsler og alarmer
Løsningen blir levert med en rekke predefinert varsler på de ulike sensorene. Det kommer også tekniske alarmer på utstyr av ulike årsaker.
Varsler fra kamera
Varsel |
Kode |
Forklaring |
Lyd |
KAM-AudioSource.TriggerLevel |
Varsel indikerer at lydnivået i rommet er over en terskelverdi (settes på kameraet). |
Ut av seng |
KAM-CameraApplicationPlatform. |
Varslet indikerer bevegelse som krysser en linje (settes på kameraet). Brukes vanligvis til å oppdage om person har gått ut av seng. |
Inn i seng |
KAM-CameraApplicationPlatform. |
Varslet indikerer bevegelse som krysser en linje (settes på kameraet). Brukes vanligvis til å oppdage om person har gått inn i seng. |
Ut av rom |
KAM-CameraApplicationPlatform. |
Varslet indikerer bevegelse som krysser en linje (settes på kameraet). Brukes vanligvis til å oppdage om person har gått ut av rom. |
Inn i rom |
KAM-CameraApplicationPlatform. |
Varslet indikerer bevegelse som krysser en linje (settes på kameraet). Brukes vanligvis til å oppdage om person har gått inn i rom. |
Aktivitet 1 |
KAM-CameraApplicationPlatform. |
Varslet indikerer bevegelse i område (settes på kameraet). Brukes til å oppdage bevegelse. |
Aktivitet 2 |
KAM-CameraApplicationPlatform.VMD. |
Varslet indikerer bevegelse i område (settes på kameraet). Brukes til å oppdage bevegelse. |
Varsel |
Kode |
Forklaring |
Alarmanrop hovedenhet |
SCAIP-0004-0010 |
Varslet indikerer at alarmknappen på Novo hovedenhet har blitt utløst. |
Alarmanrop bærbar alarmknapp |
SCAIP-0003-0010 |
Varslet indikerer at den bærbare alarmknappen (alarmsmykke) har blitt utløst. |
Ut av bolig - bakdør |
SCAIP-0014-0009-0040 |
Varslet indikerer bevegelse utenfor dør med PIRII dørsensor. Dette varslet benyttes når sensor er plassert ved bakdør (f.eks. veranda). |
Ut av bolig - hoveddør |
SCAIP-0014-0009-0039 |
Varslet indikerer bevegelse utenfor dør med PIRII dørsensor. Dette varslet benyttes når sensor er plassert ved inngangsdør. |
Ut av stol |
SCAIP-0013-0009 |
Varslet indikerer at person har stått opp fra stol med stolbånd. |
Ut av seng |
SCAIP-0012-0009 |
Varslet indikerer at person har gått ut av seng med sengebånd. |
Ut av rom |
SCAIP-0014-0009 |
Varslet indikerer bevegelse utenfor dør med PIRII dørsensor. |
Tekniske varsler på kamera
Varsel |
Kode |
Forklaring |
KAM-Events.Configured |
KAM-Events.Configured |
Et kamera har fått hendelser konfigurert. |
KAM-Events.Misconfigured |
KAM-Events.Misconfigured |
Et kamera har hendelser som er feilkonfigurert. |
KAM-Monitoring.Offline |
KAM-Monitoring.Offline |
TelluCare har mistet kontakt med et kamera |
Kamera online |
KAM-Monitoring.Online |
TelluCare har gjenopprettet kontakten med et kamera. |
Tekniske varsler på sensorer og trygghetsalarm
Varsel |
Kode |
Forklaring |
Gjenopprettet kontakt med utstyr - testalarm mottatt |
SCAIP-0050-0124 |
Novo har fått kontakt med en sensor eller alarmknapp som tidligere var uten kontakt. |
Kritisk lavt batterinivå |
SCAIP-0002-0016 |
Det er lite batteri på Novo og fare for at den slår seg av. |
Manglende kontakt med utstyr - radioforstyrrelser |
SCAIP-0050-0122 |
Novo har mistet kontakt med en sensor eller alarmknapp som er tilkoblet, pga ugunstige forhold for radiosignalet. |
Manglende kontakt med utstyr - svakt batteri |
SCAIP-0050-0016 |
En sensor eller alarmknapp har svakt batteri. |
Manglende kontakt med utstyr - testalarm savnet |
SCAIP-0050-0123 |
Novo har mistet kontakt med en sensor eller alarmknapp som er tilkoblet. |
Mislykket alarmanrop |
SCAIP-0002-0033 |
Novo har sendt et alarmanrop til TelluCare, men anropet ble ikke mottatt. |
Strøm frakoblet - lav spenning på batteri |
SCAIP-0002-0965 |
Stikkontakten til Novo er frakoblet, og batteriet er i ferd med å gå tomt. |
Strøm frakoblet - på batteridrift |
SCAIP-0041-0085 |
Stikkontakten til Novo er frakoblet. |
Strøm tilkoblet - normal drift gjenopprettet |
SCAIP-0041-0086 |
Stikkontakten til Novo er tilkoblet etter å ha vært frakoblet. |
6. Personvernmekanismer
Sensorteknologi og kamera er å anse som inngripende teknologi, uavhengig av om løsningen har funksjon for anonymisering, kun hendelsesbaserte varsler, lyder eller viser bilder i HD-kvalitet. Les mer om personvernmekanismer for denne tjenesten på denne siden.
7. Teknisk arkitektur
Du finner en detaljert beskrivelse av den tekniske delen av løsningen på denne siden.