Tjenestebeskrivelse kontinuerlig tilsyn

Med vår tjeneste TelluCare kontinuerlig tilsyn gjør vi det mulig for helsepersonell å følge opp tjenestemottakere med et utvidet omsorgsbehov ved hjelp av kontinuerlig kameratilsyn med klart bilde og god lyd.

Innholdsfortegnelse

1. Oppsummering av TelluCare kontinuerlig tilsyn

2. Trygghetskamera og gateways

3. Gjennomføring av tilsyn i TelluCare og TelluCare Go

4. Tekniske varsler 

5. Opplæring og innføring

6. Personvernmekanismer

7. Teknisk arkitektur

1. Oppsummering av TelluCare kontinuerlig tilsyn:

Kontinuerlig Tilsyn, er en tjeneste designet for å støtte helsearbeidere i kommunene ved å gjøre det mulig for helsearbeidere å gjennomføre og administrere tilsyn av pasienter med spesielle behov, både i bofellesskap, avlastningsboliger eller i eget hjem. Det kombinerer moderne teknologi med brukervennlighet for å sikre at tjenestemottakerne mottar kontinuerlig, høykvalitets omsorg. Med høykvalitets lyd- og bilde, tilbyr systemet enestående støtte til tjenestemottakere som krever kontinuerlig oppfølging, særlig de med alvorlige diagnoser som epilepsi hvor klart bilde er viktig for å riktig avklare tilstand.

Brukergruppe:

Kontinuerlig Tilsyn er utviklet for pasienter som krever ekstra oppmerksomhet og omsorg, spesielt de med kroniske sykdommer, kognitive utfordringer, eller de som trenger ekstra tilsyn hjemme.

Kundegruppe:

Tjenesten benyttes primært innenfor kommunehelsetjenesten, herunder ulike typer institusjoner, kommunale boliger samt hos hjemmeboende tjenestemottakere med tjenester fra hjemmetjenesten. Den kan også benyttes på sykehus på avdelinger med sammenfallende behov som tjenestemottakere i nevnte grupper i kommunen. 

Fordeler med tjenesten:

  1. Forbedret pasientsikkerhet: Reduserer risiko for uventede hendelser og forbedrer respons i akutte situasjoner.

  2. Høykvalitets lyd- og bildemonitorering: Justerbar mikrofon og kamera gir presis overvåkning og tidlig deteksjon av helseendringer.

  3. Personvern og Sikkerhet: Kryptert videooverføring og ingen lagring av video sikrer pasientenes personvern.

  4. Opp til 8 kamerastrømmer på en gang: Løsningen har kapasitet til kontinuerlig tilsyn av opptil åtte pasientrom samtidig.

  5. Økt effektivitet: Frigjør ressurser og tid for helsearbeidere, slik at de kan fokusere mer på direkte pasientpleie.

  6. Brukervennlighet: Enkel implementering og bruk, også for de uten teknisk ekspertise.

  7. Forbedret kommunikasjon: Bedrer informasjonsflyten mellom ulike omsorgsgivere.

  8. Fleksibilitet: Valgmuligheter mellom kontinuerlig lyd og videobilde.

  9. Kompatibilitet: Integrerbar med andre alarmløsninger, som epilepsialarm.

Pakkekomponenter:

  1. Digitalt tilsynssystem med kamera og lisens.

  2. Ekstern mikrofon for overlegen lydkvalitet.

  3. TelluCare Admin for administrasjon og håndtering av tekniske varsler.

  4. Mobilapplikasjon for håndtering av alarmer.

  5. Kundestøtte tilgjengelig fra kl. 8-16.

Klart bilde og god lyd er en forutsetning for å kunne erstatte fysisk tilsyn med digitalt tilsyn med tilstrekkelig avklaring av helsesituasjon for pasienter med alvorlige diagnoser. Kontinuerlig kameratilsyn er en trygg og effektiv løsning for helseovervåking, som balanserer pasientenes behov for kontinuerlig omsorg med viktigheten av personvern.

2. Trygghetskamera og gateways

Vi benytter kamera som produseres av Axis Communications til å levere denne tjenesten. Det er primært to ulike kameramodeller vi benytter oss av. Standard modell (M1075-L) passer til de fleste situasjoner, men vi tilbyr også en premium modell (3265-LV) for mer krevende forhold hvor det er stor sannsynlighet for vandalisme.

For detaljert beskrivelse av kameramodellene vi jobber med gå til denne siden

cameras
 

3. Gjennomføring av tilsyn i TelluCare og TelluCare Go

TelluCare Tilsyn og TelluCare Go er helsearbeidernes primære arbeidsflate. TelluCare kontinuerlig Tilsyn tilbys i form av en webapplikasjon som kan brukes med en moderne nettleser. TelluCare GO er en app for Android samt iPad med funksjonalitet tilpasset mobilenheter.  Tilgang til applikasjonen gis etter autentisering med personlig brukerkonto, enten med brukernavn/passord fra en godkjent/hvitelistet IP-adresse eller med innlogging via ID-porten. Tjenesten støtter også mulighet for SSO og autentisering via Microsoft Azure AD.

 

Applikasjonen består av forskjellige moduler for følgende funksjonalitet:

  • administrasjon av konto og tilgangsstyring
  • konfigurering av tilsynstjenesten (herunder tilsynstid og hendelsesbasert tilsyn)
  • driftsstatus
  • tjenestemottaker
  • tjenesteutøver
  • varsling og hendelseslogg.

Tilgang til funksjonene er styrt av en rollebasert tilgangsmodell, der det er definert en tjenesteutøverrolle som har tilgang til å utføre tilsyn via applikasjonen samt motta varsler og en administratorrolle som sikrer tilgangsstyring samt definerer tilsynstjenesten for den enkelte tjenestemottaker. Tilgang til de enkelte tjenestemottakers kamera er styrt av en gruppe- og attributtbasert tilgangsmodell.  

Utføring av kontinuerlig tilsyn

For at kontinuerlig tilsyn skal være mulig må kamera konfigureres til dette formålet, det gjøres av Tellu. Når kontinuerlig tilsyn er aktivert vil man få tilgang til å utføre kontinuerlig tilsyn av tjenestemottakeren. Det er mulig å ha opp til 8 kontinuerlige tilsyn på skjermen samtidig. 

289c8183-d019-42b5-9524-e3d5e4f89b63

28f5aed8-9a2d-43e6-9069-7ca2465d0649

Mulighet for anonymisering 

Det er mulig å anonymisere bildene som vises i kamera dersom det av for eksempel personvernhensyn ikke er ønskelig å vise detaljerte bilder av tjenestemottakeren. Det er også mulig å definere hvilke områder som skal vises anonymisert og hvilke som skal vises i full HD-kvalitet.  All maskering skjer i sanntid, lokalt i kamera hvilket betyr at ingen bilder sendes ut i skyen for prosessering. 

Begrense tilgjengelighet på kamera   

Dersom det av ulike årsaker ikke er ønskelig med tilgang til kamera hele døgnet er dette mulig å konfigurere per tjenestemottaker. Utenfor det angitte tidsrommet vil kameratilsyn ikke være tilgjengelig.    

69d14948-7f7e-4b89-819a-3d0e4d9e73ad

Tidsbegrensning kan settes til fastsatte tidspunkt per ukedag. F.eks mandag → Fredag 00:00 - 08.00

For mer informasjon om funksjonalitet i applikasjonen vises det til brukermanualene for tjenesten. 

    

4. Tekniske varsler 

TelluCare Kontinuerlig Tilsyn viser tekniske alarmer fra tilkoblet utstyr. For denne tjenesten er det to tekniske varsler som er viktig å være kjent med. I tabellen vises detaljer om alarmer fra kamera og beskrivelse av disse.   

Varsel 

Kode 

Forklaring 

KAM-Monitoring.Offline 

KAM-Monitoring.Offline 

TelluCare har mistet kontakt med et kamera 

Kamera online 

KAM-Monitoring.Online 

TelluCare har gjenopprettet kontakten med et kamera. 

 

5. Opplæring og innføring

En vellykket innføring av ny teknologi forutsetter god kunnskap om løsningens funksjoner og muligheter. For alle nye virksomheter som skal ta i bruk TelluCare tilsyn gjennomføres det derfor et obligatorisk oppstartskurs som inngår i oppstartspakken.

Intro-workshop

Kurset består av en intro-workshop på ca 3 timer og sikrer at både administratorer og tjenesteutøvere får tilstrekkelig kunnskap om TelluCare tilsyn og blir trygg på å ta teknologien i bruk. Intro-workshopen tilpasses behov og lokale forhold hos kunden og kan gjennomføres digitalt. Tjenesteutøvere trenger kun å delta på en del av denne opplæringen, men det er også mulig å gjøre opplæring av tjenesteutøvere selv i etterkant av kurset.

Forberedelse

  • Før kurs forutsettes det at kamerapakker er mottatt og koblet opp, men ikke montert da vi i kurset gjennomgår relevante faktorer som det kan være greit å kjenne til før kamera skrus fast i veggen.

  • Videre er det viktig at kundens administratorer har fått tilgang til applikasjonen og testet at pålogging fungerer som forventet før kurs.

Dokumentasjonspakke i kundeportal

I Tellus kundeportal er det tilgjengeliggjort en omfattende dokumentasjonspakke som sikrer nødvendig og oppdatert informasjon om teknologien også etter kurs. Eksempelvis FAQ, brukerveiledninger, håndbok for innføring, oppstartsguide m.m.

6. Personvernmekanismer

Sensorteknologi og kamera er å anse som inngripende teknologi, uavhengig av om løsningen har funksjon for anonymisering, kun hendelsesbaserte varsler, lyder eller viser bilder i HD-kvalitet. Les mer om personvernmekanismer for denne tjenesten på denne siden.

7. Teknisk arkitektur

Du finner en detaljert beskrivelse av den tekniske delen av løsningen på denne siden.