Feilsøkingsveiledning for kamera i Tellucare
Kameraovervåking er en komplisert teknologi og, som med all teknologi, kan det oppstå problemer. Denne artikkelen vil guide deg gjennom feilsøkingsverktøy, de vanligste feilene, og forklare hvordan du løser dem.
Når kameraet ikke fungerer
For å begynne med vil vi gå gjennom hvilke verktøy som kan brukes til å diagnostisere feilen. Det er flere forskjellige grunner til at du kan ha problemer med kameraet, så det er viktig å forstå hva de forskjellige verktøyene forteller oss.
Heartbeat i Tellucare
Når kameraet er konfigurert, installeres en app kalt Heartbeat på kameraet. Denne appen kommuniserer med Tellucares backend og signaliserer om det er mulig å sende varsler fra kameraet. Hvis den er grønn, betyr det at alt er OK, hvis den er rød, betyr det at den har mistet kontakt med kameraet. Hvis det står "Ikke sett", betyr det at vi aldri har opprettet kontakt med kameraet og det derfor ikke har noen status å vise.
Dette er de ulike statusene
Tekniske alarmer
Når det er problemer med et kamera, for eksempel hvis det mister strøm eller tilgang til internett, vil en teknisk alarm bli sendt til Tellucare. En åpen teknisk alarm indikerer at noe må gjøres for å løse problemet. Hvis kameraet får tilbake strøm og internett, vil den tekniske alarmen lukkes automatisk, da det ikke lenger er et problem.
Brannmur og lokalt nettverk
Hvis du er koblet til kablet infrastruktur, er det viktig å sikre at du har konfigurert brannmuråpninger riktig. Lokale nettverk kan være ganske komplekse, og det er mange situasjoner hvor du vil kunne finne feil hvis du oppdager at du ikke får tilgang til kameraet.
Router og 4G
Hvis du har koblet kameraet til en router med eget SIM-kort, trenger du ikke tenke på brannmuråpninger, men til gjengjeld kan det være egne utfordringer knyttet til mobildekning. Hvis du opplever problemer med at bildet ikke er klart, eller at kameraet ikke er tilgjengelig til tider, kan det være at ruteren er plassert på et sted med for dårlig signal. Det er smart å utføre en nettverkstest før installasjon slik at du kan identifisere det beste området å plassere ruteren for å få best mulig signal.
Feilsøkingsveiledning for kameraer i Tellucare
Noen viktige punkter å huske på om kameraer i Tellucare:
-
Kameraer legges til individuelt for hver pasient (tjenestemottaker).
-
Alle kamerakonfigurasjoner gjøres enten på siden "Kameraoppsyn" i pasientens profil eller på kameraets operativsystem.
-
Konfigurasjoner som angår hvordan kameraalarmer rutes, gjøres på pasientgruppe-nivået der pasienten er plassert.

Feilsøkingstrinn for kameraer i Tellucare:
-
Er kameraet synlig på kamerasiden?
-
Hvis kameraet ikke vises i tabellen på kamerasiden, kan det hende at det ikke er satt opp for kunden, eller det kan være slettet. Se dokumentasjonen om hvordan du legger til et nytt kamera.
-
-
Har kameraet blitt sett nylig?
-
Sjekk kolonnen "Sist sett" på kamerasiden for å se om kameraet har vært aktivt de siste minuttene. Hvis kameraet ikke har vært sett på over 10-20 minutter, kan det ha gått offline. Sjekk om kameraet fortsatt er slått på, og at det ikke er tilkoblingsproblemer.
-
-
Fungerer kamerastreamen?
-
På kamerasiden, klikk på knappen for å vise kamerastreamen. Hvis videoen ikke starter, merk deg hvilket steg den stopper på, da dette kan være nyttig for support. Offline kameraer stopper vanligvis ved steg 2.
-
-
Er det tekniske alarmer aktive for kameraet?
-
Sjekk siden for tekniske alarmer for å se om det er noen åpne alarmer for kameraet. Hvis det er åpne alarmer, må de løses først.
-
-
Er kameraet tilknyttet en pasient (tjenestemottaker)?
-
Kameraer kan kun sende alarmer hvis de er knyttet til en pasient. Sjekk kolonnen "Registrert pasient" for å se om kameraet er tilkoblet en pasient. Hvis ikke, må kameraet først knyttes til en pasient.
-
-
Har pasienten aktivert hendelsesbasert tilsyn?
-
Kameraer kan kun sende alarmer hvis hendelsesbasert tilsyn er aktivert for pasienten. Sjekk pasientprofilen under "Kameraoppsyn" for å se om det er noen oppføringer under hendelsesbasert tilsyn. Sjekk også om tilsynet er tidsbegrenset.
-
-
Er maskene for hendelsesbasert tilsyn riktig satt opp?
-
Hvis kameraet fortsatt ikke utløser alarmer, sjekk maskene i scenarioet/profilen for hendelsesbasert tilsyn. Gå til pasientens kameradetaljer og rediger alarmkonfigurasjonene for maskene.
-
Tips!
Det er ingen spesifikk nettverkskonfigurasjon på selve kameraet eller fra Tellu. Hvis testingen ovenfor feiler, prøv å koble kameraet til et nettverk som tillater utgående trafikk (som en 4G-router) for å bekrefte at problemet ligger hos nettverket og brannmuren. Kameraene er konfigurert til å akseptere ethvert nettverk, og bør fungere så lenge de kan nå tjenestene som er listet ovenfor.
Hvis disse trinnene ikke løser problemet, kontakt Tellu Support på support@tellu.no.