Informasjon om endring av roller i TelluCare, 13.03.2025
I den kommende utgaven av TelluCare som rulles ut i uke 13 2025, blir det nå mulig å administrere Digital hjemmeoppfølging, Digitalt tilsyn og Responstjenester innenfor samme organisasjonshierarki for kommuner som ønsker dette. Dette samler administrasjon av ulike tjenester på ett sted, og vil i fremtiden åpne opp for fleksibilitet og synergier på tvers av tjenestene.
Denne endringen påvirker rollen ‘Tjenesteansvarlig’ som nå får navnet ‘Teknisk administrator’. Endringen er en del av arbeidet med å tydeliggjøre rollene i systemet og sikre tilgang til riktig funksjonalitet mot kompetanse og ansvar. Endringen påvirker ikke funksjonaliteten til dagens Tjenesteansvarlig-rolle. Alle som har denne rollen i dag, vil beholde sine tilganger og oppgaver, men navnet på rollen endres til Teknisk administrator. Eksisterende roller for Digital hjemmeoppfølging vil fortsatt være Tjenesteansvarlig og Responsoperatør.
Bakgrunnen for navneendringen er at rollen tidligere har dekket både tekniske og administrative oppgaver, noe som har skapt uklarhet om ansvarsfordelingen. Ved å endre navnet til Teknisk administrator, blir det tydelig at dette er rollen for administrasjon av teknisk utstyr, kameraer og varsler samt å knytte utstyr til brukere. Administrasjon av helsepersonell kan nå gjøres av Helseadministrator, og det er ikke lenger behov for også å ha rollen Virksomhetsadministrator. Virksomhetsadministrator vil fremdeles ha ansvar for organisasjonsoppsett og tildeling av roller på høyeste nivå i organisasjonen.
Rollen ‘Teknisk administrator’
Rollen som teknisk administrator i TelluCare-plattformen tydeliggjør ansvaret til denne rollen.
Hovedoppgaver og ansvarsområder:
-
Administrasjon av utstyr og kameraer
-
Knytte utstyr til brukere
-
Tilgang til tekniske varsler fra kamera og sensorbasert tilsyn
-
Tilgang til synkroniseringsvarsler for brukere synkronisert med andre systemer
-
Oversikt over tjenestemottakere og tilknyttet utstyr
Rollen ‘Helseadministrator’
Helseadmin er en viktig rolle som ble introdusert høsten 2024. Rollen er sentral for avdelingsledere i administrasjonen av personell og brukere. Helseadmin gir støtte i oppgaver som personaladministrasjon, ressursfordeling i grupper og brukerhåndtering, noe som bidrar til en mer effektiv drift og bedre oppfølging av ansatte og pasienter.
Hovedoppgaver og ansvarsområder:
-
Administrasjon av personell: Helseadministratorer kan administrere helsepersonell, inkludert tjenesteutøvere og andre helseadministratorer, uten tilgang til teknisk utstyr.
-
Brukeradministrasjon: Tilgang til informasjon om tjenestemottakere, oppfølging av data og avsluttede alarmer.
-
Alarmhistorikk: Innsyn i håndtering av alarmer
-
Rolletildeling: Helseadministratorer kan tildele roller som for eksempel tjenesteutøver, men ikke tildele roller høyere opp i organisasjonshierarkiet enn de selv har tilgang til.
Administratorrolle for kommuner med Digital hjemmeoppfølging, Tilsyn og Responstjenester
Administratorrollen for kunder som har alle Tellus-tjenester samlet i én konto, vil nå også se menypunktene for Digital hjemmeoppfølging i venstremenyen. Har du rollen på øverste nivå i organisasjonen, vil du se grupper for alle tjenestene.
Slik vil venstremenyen se ut for administratorer med alle tre tjenester fra Tellu:
-
Dashbord
-
Organisasjon
-
Systembruker
-
Dialogg-kontoer
-
Utstyr
-
Kamera
-
Medisinske sensorer
-
Gateways
-
Tekniske alarmer
-
Tekniske alarmer (Gateways)
-
Synkalarmer
-
Innsynslogg
-
Kontoinnstillinger